Tam elektrikli, tam hibrit, yarı hibrit ve start stop olmak üzere toplam dört ayrı kategoriye ayrılan elektrikli arabalar için akü en önemli görevlerden birini üstlenmektedir. Aracın elektriksel tüketimlerini karşılayan aküler, güç kaynağı olarak da adlandırılmaktadır. Elektrikli araç aküleri, kat edilen yol doğrultusunda belirli aralıklarla şarj edilmelidir.
Elektrikli arabada kaç akü var? Elektrikli arabalarda bulunan akü sayısı, otomotiv sektöründe yer alan üretici firmaların tercihine bağlı olarak değişkenlik göstermektedir. Her elektrikli arabada en az 1 akü bulunmaktadır. Üretici firmalar, segment çalışmalarına bağlı olarak araçlarda birden fazla akü barındırabilmektedir. Bu aküler, yedek olarak işlev görmektedir.
Elektrikli Arabada Akü Nasıl Çalışır?
Elektrikli araba akülerinin çalışma prensibi, elektrik enerjisini kimyasal hale getirerek depolanması ve sürüş halinde tekrar elektrik olarak sunulması şeklindedir. Aracın güç kaynağı olarak bilinen akülerin kapasitesi her model için farklıdır. Bu teknoloji sayesinde fosil yakıtlara ihtiyaç duyulmamaktadır. Elektrik enerjisi ile çalışan motor, aracın çevreye karşı zararsız şekilde hareket etmesini sağlamaktadır.
Aküler, elektrik ile şarj edilmektedir. Araç ile gidilecek yolun uzunluğuna bağlı olarak belirli aralıklarla akünün şarj edilmesi gerekmektedir. Her aracın sahip olduğu akü kapasitesi farklı olduğundan kat edilmesi beklenen mesafe de değişmektedir. Aküler, elektrikli araçların güç kaynağı olmakla birlikte aydınlatma ve iklimlendirme gibi ihtiyaçları da karşılamaktadır.
İlginizi çekebilir: Elektrikli Araba Çalışma Prensibi Nedir?
Elektrikli Arabada Akü Nerede?
Elektrikli aracın en kritik bileşenlerinden biri olan akü, genellikle aracın tabanına, ön ve arka tekerlekler arasında yerleştirilmiştir. Bu stratejik konumlandırma, aracın ağırlık merkezini aşağıya çekerek yol tutuşunu ve dengeyi artırır, böylece sürüş esnasında daha iyi performans elde edilmesini sağlar. Akünün taban seviyesine yakın olması ayrıca, aracın her iki eksende de daha dengeli bir sürüş sağlamasına yardımcı olur, bu da virajlarda ve ani manevralarda stabiliteyi artırır.
Bazı elektrikli araçlarda yedek veya ikinci batarya da bulunmaktadır. Bu ikinci batarya, genellikle motor bölümünde konumlanır ve aracın toplam menzilini artırmaya veya ek enerji ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik bir destek sağlar. Bu iki batarya sistemi, aracın enerji verimliliğini optimize ederken, daha uzun menzil ve daha güçlü bir performans sunar.
“Elektrikli Arabalarda Kaç Akü Var? Akü Özellikleri Nelerdir?” gibi diğer içeriklerimiz için genel kategorisine göz atabilirsiniz.
Elektrikli Arabalarda Kullanılan Akünün Başlıca Özellikleri
Geleneksel araçlarda kullanılan akünün 150 yılı aşkın bir geçmişi bulunmaktadır. Elektrikli arabalarda kullanılan akünün ise çeşitleri vardır. Bunlar Çinko-Hava, Alüminyum-Hava, Sodyum-Sülfür, Lityum-Polimer, Nikel-Kadminyum, Kurşun-Asit ve Nikel-Demir’dir. Elektrikli araçlar 21. yüzyılın başlarından itibaren önem kazanmaya başladığından kullanılan akülerin gelişimi devam etmektedir. Yakın gelecekte akülerden daha iyi performans alınması beklenmektedir.
Elektrikli araç akü özellikleri, araçtan alınacak performansı doğrudan etkilemektedir. Performansı etkileyen özellikler şu şekildedir:
- Akünün şarj edilme süresi
- Akünün şarj ve deşarj oranı
- Akünün çalışma sıcaklığı
- Özgül güç ve enerji
- Enerji yoğunluğu ve nominal voltaj değeri
Yeni dünya teknolojileri arasında yer alan elektrikli arabalarda bulunan aküler, tamamen elektrik ile çalışan araçların ihtiyaçlarını karşılamaktadır. Geleneksel araçlarda dahi önemli bir yeri bulunan ve elektronik akşamların çalışması için gerekli olan akülere elektrikli araçlarda daha çok ihtiyaç duyulmaktadır. Akü, elektrikli arabanın performansını ve kat edilecek yol mesafesini doğrudan etkilemektedir. Kritik bir öneme sahip aküler arasından doğru seçimin yapılması gerekmektedir.
İlginizi çekebilir:
Elektrikli Araba Çeşitleri Nelerdir? Nasıl Çalışır?
Elektrikli Arabalar Ekonomik Mi?